#Akhbar 1 :cikgu diCABAR!

Lahirkan 100% murid tahun tiga kuasai 3M


SHAH ALAM: Guru khususnya di sekolah rendah seluruh negara dicabar berusaha lebih gigih supaya penguasaan 100 peratus 3M iaitu menulis, membaca dan mengira di kalangan murid boleh dilakukan dalam tempoh tiga tahun saja di peringkat sekolah rendah berbanding 90 peratus sekarang.
Cabaran itu dilontarkan Timbalan Perdana Menteri selaku Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang berkata di negara maju awal-awal lagi pelajar sekolah rendah boleh menguasai 3M dan memandangkan standard negara ini pun sudah hampir menjadi maju takkanlah guru tidak berupaya.


“Ibu bapa berharap anak yang dihantar ke sekolah mesti dapat menguasai 3M iaitu membaca, mengira dan menulis dan mungkin lepas itu tambah 1M lagi iaitu menaakul.


“Murid-murid tak perlu sampai enam tahun di peringkat sekolah rendah untuk kuasai 3M. Untuk guru, penentunya dalam tiga tahun murid mesti dapat menguasai 3M, sekarang kalau dilihat hampir 90 peratus sudah dicapai, saya belum berpuas hati. “Kita mahu tiga tahun atau awal dari itu,” katanya ketika merasmikan penutupan Konvensyen Guru-Guru Muda Kebangsaan 2001 (KOGUM) di Universiti Teknologi Mara (UiTM) di sini, semalam.
 

keratan akhbar 2 hari lepas. Komen: 'takkanlah' word yang bunyi sangat mencabar. how's 'takkanlah' kalau pemimpin sendiri x berupaya nak pikir dengan standard minda kelas 1 cam yang nak sangat  tu..nk tengok minda rakyat & pemimpin malaysia ?gud example 'clean' aritu. Kenapa rakyat xdiberi kebebasan tuk demonstrate?? maybe rakyat boleh guna alternatif lain tuk bersuara. but why sampai kena ada FRU? sedangkan rakyat didnt bring any single weapon even a blade. oh lupa! tujuan 'keselamatannn'...xpaham dengan dunia '1malaysia'.  Pape pun, bukan masalah aku tapi kena ambik tahu okeh. Everything happen ada pro n con nyah.. we just have to make a right choice so that kelemahan tu dapat diminimumkan. Rite?


source: myMetro

Comments

Popular Posts