7th semester

Assalamualaikum:)

Today dah hari ke 3 semester yang ketujuh. Percaya nak tanak memang kena percaya dah 3tahun setengah diri kerdil ini sebagai hamba Allah walaupun badan gergasi merayau-rayau mencari ilmu Allah di bumi IPGKPT ni.

Tiada perubahan rasanya, kawan-kawan sama, bengunan lama yang sama, abang kantin miang yang sama, pustaka yang jarang jejak yang sama, kad matrik zaman muda yang sama, everything almost serupa sajer melainkan junior-junior yang masuk semakin hensem dan seniors tak henti2 take turn kahwin. Ouch! aku bila lagih =.=". Back to story, result semester lepas belum lagi keluar, i dont know apa orang lain pikir, but myself still dont feel the heavy-heart-pumping feeling.

Alhamdulillah, ramai kawan-kawan berhijrah ke arah lebih baik wearing long hijab. Aku sebagai seorang kawan yang baik sentiasa doakan my bestie yang baik2 semua then paling banyak berdoa diri sendiri be better muslimah. Instead of wearing hijab covering the chest, perangai n sahsiah kena jaga. Tak ke pelik orang jeling kita yang pakai lebih litup from others tapi behave like orang yang tak tahu jaga adab sopan sebagai perempuan. Ingatan untuk diri sendiri yang mulut sentiasa cakap banyak n sometimes over-acted. astaghfirullah..

Aku banyak baca sal komen2 orang sal kelakuan muslimah bertudung labuh ni berkenaan tingkah laku. 'pakai je tudung labuh, tapi duk berkepit dengan laki', 'nak tegur aku pakai tudung nampak dade, ko yang tudung besar pun belum tentu baik la perempuan!'. macam2 lagi aku pernah baca. Those comments for me tak bererti paper melainkan mereka yang melemparkan kata-kata tu ada something wrong dengan dia. Everyone ada hak dengan diri sendiri dan yang paling penting untuk Allah tuk jadi lebih baik. Memang kita manusia x sempurna, pakai tudung labuh memang tak akan automatically jadikan diri kita sebaik-baik muslimah. But that thing lah yang always guide kita supaya always jaga kelakuan. Aku bagi contoh seorang perempuan pakai tudung labuh ni tibe-tibe naik seh nak main lompat getah paras kepala after kawan2 invite. "jom aa weii...lompat jerrrr...". Adrenalin dalam badan memuncak, kaki dah seret tanah ready amik lajak nak jump, but once our eyes see the long hijab we're wearing, ofcos niat mati dengan serta merta. Akal waras & iman melarang, "ehhhh, aku pakai jibat labuh nih, no..no..malu kotram!..". Melainkan perempuan tudung besar tu ader mental illness yang memang tak dapat diobati, dia memang akan lompat jugak. Haa, tengok lah how's hijab memainkan peranan. Kita sebagai pemakai akan sendirinya malu dengan diri sendiri dengan tingkah laku kita, once kalu terlanjur buat pun, tak lama after tu, kita sendiri akan sedar dan malu dengan tudung kita. Tu cuma contoh bodoh yang aku buleh pikir buat masa sekarang. C'mon la people, jangan cepat sangat nak judge orang. Dalam ketika kita nak berubah, kita akan sentiasa diuji oleh Allah. Kita manusia yang tak lepas dari silap. Sekurang-kurangnya yang bertudung labuh ni, mereka berusaha untuk berubah kan??Give chance!

Eh, orang da azan asar! solat dulu..bye!~ Assalamualaikum:)

Comments

Popular Posts