look into them

suatu perkongsian berguna terutama bagi bakal seorang guru pemulihan khas macam SAYA! (baca dengan intonasi penuh kebanggaan okeh). info ni ana jumpa masa buat ISL(independent student's learning) sakni..rasa macam seronakk je kalu share. same2 dpt ilmu kn? so bg yg nak kenal hapa ke baran la cg pemulihan neh, JOM BACA! ramai salah anggap pemulihan khas ni budak2 yang yg sindrom down, buta and so on..

No..No..NO! 

salah2! yang sindrom down, buta, pekak dan yang sama waktu dengannya tuh pendidikan khas. pemulihan khas lak murid2 nya normal. cume ade prob dlm penguasaan asas 3m which is membaca menulis dan mengira. org lebih kenal mereka2 nih sebagai murid lembam or bahase kampung ana, hok otok betak ket.sennyyett..woww! laser mulot ko celupar! astagfirullah 'azim..PERINGATAN! CIKGU JANGAN SUMPAH MURID! xd keberkatan hidup nt..ish2..nauzubillah..

okeh2. jangan membobel panjang.jom kenali anak2 ana yang comel2 cm buble <3


Emosi dan Tingkahlaku
  • Perasaan rendah diri.
  • Perasaan risau.
  • Perasaan sedih, hiba atau duka.
  • Perasaan cepat bosan atau jemu terhadap pelajaran.
  • Perasaan takut akan perkara-perkara baru.
  • Degil, tidak patuh pada peraturan-peraturan dan suka melawan.
  • Pasif.
  • Malas

Sosial
  • Gelisah dan selalu bergerak di dalam darjah serta mengganggu kawan-kawan.
  • Lemah / kurang interaksi dengan rakan.
  • Gemar menghisap atau menggigit jari/kuku.
  • Selalu tidak hadir ke sekolah dengan berbagai-bagai alasan.
  • Menangis - enggan masuk darjah.
  • Hyper aktif.

Kesihatan 

  • Lemah tubuh badan serta kurang zat makanan.
  • Tumbesaran tubuh badan tidak seimbang (gemuk/kurus).
  • Tumpuan perhatian terhad (masalah penglihatan).
  • Lemah gerakkan motor-kasar dan halus.
  • Kesihatan terganggu seperti selalu sakit, sakit terlalu lama dan teruk.
  • Kurang menjaga kebersihan diri.

Kesediaan Belajar
  • Belum bersedia untuk belajar.
  • Perbendaharaan kata kurang.
  • Lemah pemahaman.
  • Kurang keyakinan diri dan rangsangan.
  • Kurang matang – IQ tidak seimbang dengan umur hayat

Pengamatan
  • Tidak kenal perbezaan bentuk, saiz, warna dan turutan.
  • Lemah pendengaran bunyi dan rentak.
  • Keliru terhadap konsep ruang dan mencari arah.
  • Lambat mengkelaskan benda.
  • Kesukaran mengaitkan pelajaran yang lama dengan yang baru.
  • Tidak dapat menyelesaikan masalah.
  • Sukar ambil bahagian dalam permainan dan tidak faham undang-undang.
  • Tidak kreatif.
  • Lemah pergerakan dan perbuatan.
  • Lemah daya pemikiran/ingatan.
  • Tidak boleh mengingat kembali.



xkenal maka xcinta kan? kenal tp x dekati xpuas kn? perhatikan sekeliling...mereka dalam kalangan kita. dekati, fahami dan bantulah mereka. 

macam kita, mereka juga perlukan perhatian :)


Comments

Popular Posts