"Assalamualaikum ustazah!"

Assalamualaikum semua. Lama tidak menghupdate belog mem'busy'kan diri dengan Hari Raya + SBE (School Based Experience). Oh ya! rasanya belum terlambat nak wish Selamat Hari Raya Aidilfitri to all readers and stalkers EHEE! Ku susun 10 jari tangan 10 jari kaki mohon maaf kalau bagi pihak blog owner kalau sepanjang baca belog nih, ada bahasa2 tak tentu pasal tersasul taip, tersengaja tulis dan yang paling penting memang nak tuju kat sapa2 AHAA! aku manusia biasa punya banyak dosa. Kadang2 dah tahu dosa buat jugak! Astagfirullah'azim T___T


Hari ni dah masuk hari kedua aku di Sekolah Kebangsaan Ayer Molek, Melaka menjalani Pengalaman Berasaskan Sekolah(PBS) atau hilirnya SBE. Macam biasalah pergi sekolah pakai tudung besar sikit dari tudung saji. Almaklumlah warok dom wabarokot..


"Assalamualaikum cikgu"


"Waalaikummussalam"..cikgu jawab


Pastu budak tu lalu sebelah aku pulak..


"Assalamualaikum Ustazah!"


........


x ada jawapan salam kedengaran.


Aku pusing tepi kiri, pusing pulak tepi kanan..pusing lagi hampir 180 darjah tengok belakang, aih! budak ni bagi salam kat sapa?


Pandang depan balik tersengeh bergigi-gigi budak tu kat aku. Apa lagi, senyum jelah pastu terus aku jauhkan diri dari situasi yang agak seram tu.


Kringggggg...!!!


Waktu balik. Fuh! lega..hari yang agak membosankan dah berakhir. Alhamdulillah..singgah kantin jap ushar2 makanan tapi penuh dengan budak2 menjerit kat makcik kantin beli makanan lah agaknya. Kesian pulak tengok makcik tu sampai pening kepala toleh kiri kanan kutip duit budak tapi makanan tak bagi pun.  


Aku duduk. Bagi peluang kat budak2 dulu.


Budak2 macam biasa lah bila tengok cikgu baru, cantik pulak, tersengeh2 lah mereka kat aku AHA! 


Dalam gerak perlahan (slow motion) mulut budak2 terbukak macam nak sebut something jer sambil mata tatap kecomelan cikgu baru depan mereka nih. 


"Asss...ssaaa...lll...llaa..muaaa...laiii...kk...kuumm........."     "ustazah!"


ERK! senyuman aku tiba2 mati. fikir sejenak! rewind balik kejadian pagi tadi. USTAZAH? siapa? 


aku tunduk, tengok tudung membaluti kepala melurut jatuh sampai menutupi separuh perut. LABUH! 


akulah! aku USTAZAH!


"oh! Waaaalaikummusssssalaaaaammmmm...." sengaja aku panjangkan jawab salam tanda perli diri sendiri.


Lepas je jawab, berduyun-duyun datang bagi salam lagih."Assalamualaikum ustazah" ! "Assalamualaikum ustazah" ! "Assalamualaikum ustazah" ! bangga tiba2 jadi ustazah.."Waalaikummussalammmmmmm..."


Sampai hari ni, still..aku jadi ustazah buatan budak2 yang tertipu dengan kelabuh-san tudung, tapi hati tetap baikkk  HAHA. ustazah pun ustazah lah at least bebudak tu tahu jugak bagi salam kat cikgu2. Sekarang dah jarang budaya bagi salam ni disemai kat sekolah. Makin lama budak makin berat mulut nak bagi salam, hormat pada cikgu makin xda..Zufffffff...depan cikgu pun boleh bebudak nih lari larian. GHRR! buat aku naik merah muka ja tapi sebagai ustazah baru SK Ayer Molek, muka tetap control senyum biar hati berapi >.<


Tiba2 bila datang sekolah ni, status berubah. bukan single ke bujang. tapi cekgu jadi USTAZAH! Budak2..(sambil geleng kepala)


"Assalamualaikum ustazah!"
1st SBE at SK Kuala Kubang with Mohd Nazrul Shahmi & Nor Syahirah

Comments

luqman(sek korek lingo) said…
bajek comey dek pon....koya sek PERFECT

Popular Posts