Pokok Gharqad

Assalamualaikum uols (:

Nak dijadikan cerita, harini maktab tersayam mengadakan majlis sambutan Maulidur Rasul peringkat IPG yang dimulakan dengan selawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW. 

Alhamdulillah tiada erti terlambat dalam islam melainkan apabila mati. Satu ilmu baru bagi aku yang aku nak kongsi. Berkenaan pokok Gharqad atau dipanggil pokok Yahudi. Mesti tertanya -tanya kan? ok, aku pun baru dapat tahu td dalam sesi ceramah oleh Ustaz Ahmad Husni dari rancangan Tanyalah Ustaz di TV9. Dekattt di hatiii ^^ 

rupa pokok gharqad


Hadis Abu Hurairah r.a: 


Rasulullah s.a.w bersabda: Hari Kiamat tidak akan berlaku sehinggalah orang-orang Islam memerangi orang Yahudi. Orang-orang Islam memerangi mereka menyebabkan orang Yahudi bersembunyi di belakang batu dan pokok. Maka batu atau pokok berkata: Wahai orang-orang Islam! Wahai hamba Allah! Ada Yahudi di belakangku. Datanglah ke sini dan bunuhlah dia melainkan pokok yang berduri, kerana pokok itu adalah di antara pokok kaum Yahudi.



Hadis ini menceritakan tentang peristiwa akhir zaman iaitu waktu hampir kiamat. Pada waktu ini tentera Yahudi yang dipimpin oleh Dajjal akan berperang dengan orang Islam. Dalam peperangan ini, orang Islam akan dapat membunuh dan menewaskan orang Yahudi sehinggakan apabila mereka berselindung di sebalik mana-mana batu dan pokok untuk menyelamatkan diri, maka dengan izin Allah pokok dan batu akan memberitahu tentera Islam tentang Yahudi yang berlindung di sebaliknya. Akan tetapi satu pohon yang tetap berdiam diri dan akan bersekongkol dengan Yahudi iaitu pohon yang bernama Gharqad.
Fakta paling menarik, sedarkah aku, kamu dan kamu??? akan pada ketika ini, orang-orang Yahudi sedang giat menanam pokok Gharqad secara berleluasa di Negara Haram Israel sebagai suatu persediaan menghadapi tentera Islam pada akhir zaman. Pokok Gharqad, satu-satunya pokok yang tidak bersuara ketika mana kaum Yahudi bersembunyi disebaliknya. Lalu mereka menjadikan pokok ini sebagai penyelamat kepada keturunan Yahudi seantero dunia. Maka lahirlah kempen Go For GreenSeluruh dunia menyokong kempen ini. 
Jelas! orang Yahudi sebenarnya memang tahu dan sedar tentang kebenaran Islam dan kebenaran hadis nabi saw. Tapi keegoaan dan sikap bongkak mereka menyebabkan mereka tidak menerima ajaran Islam, sebaliknya terus berusaha memerangi umat Islam dari sepanjang masa. 

Wallahua'alam

Comments

Popular Posts